Overlastproblematiek praktisch uitgedoofd dankzij cameranetwerk

Hans Haustraete over cameranetwerk in Ronse

“Ik kan me geen politiewerking meer voorstellen zonder camera’s”

De stad Ronse in de Vlaamse Ardennen werd met zijn 26.000 inwoners tot zo’n tien jaar geleden ook wel eens het kleine Brussel genoemd. Zowat elk weekend zetten jongeren de Grote Markt op stelten. In 2009 verschenen de eerste camera’s in het straatbeeld en verminderde de overlast zienderogen. De stad was met de installatie van het uitgebreide netwerk van 58 camera’s voorloper in de provincie Oost-Vlaanderen. Hans Haustraete, Diensthoofd Operationeel Beheer bij Politiezone Ronse sinds 2016, kan zich geen politiewerking zonder camera’s meer voorstellen. Hij legt uit hoe de politie van Ronse omgaat met het RTS-cameranetwerk.

In 2009 plaatste RTS de eerste camera's in Ronse. Was er een directe aanleiding voor het uitschrijven van een aanbesteding voor een cameranetwerk?

“De opstart van het cameraplan kaderde in een hardnekkige overlastproblematiek in de directe omgeving van de Grote Markt, dit is nl. de uitgaansbuurt in Ronse. Het liep de spuigaten uit en op vraag van de politie liet het stadsbestuur camera’s plaatsen. Tot op dat moment had Ronse enkel ervaring met een aantal camera’s in de buurt van het voetbalstadion. Deze werden ingezet om de openbare orde te handhaven. Toen de camera’s op de Grote Markt in werking werden gesteld, doofde de overlastproblematiek vrij snel uit. De cafés en het uitgaansleven zijn er nog, maar wij moeten veel minder tussenkomen voor vechtpartijen.”

De camera’s hielpen dus bij de aanpak van overlast in een bepaalde buurt. De voorbije tien jaar plaatste RTS  58 camera’s in de stad. Waarvoor gebruikt de politie het netwerk en de beelden nog?

“De camera’s bewezen tevens hun nut bij gerechtelijk onderzoek. Als er zwaarwichtige feiten gebeuren, is de eerste reflex van onze collega’s om na te gaan of er beelden zijn, zijn ze bruikbaar en kunnen we er informatie uithalen? Het is zeker niet zo dat alle feiten steeds gefilmd worden. Dat is een misperceptie. Wie gelooft dat hij steeds alle feiten op beeld zal hebben, zal ontgoocheld zijn. Wel dienen de camerabeelden om routes van bepaalde daders te reconstrueren, mensen te identificeren, zaken uit te sluiten, alibi’s te bevestigen of te ontkrachten, een plan van aanpak te bepalen en grote evenementen te monitoren. Een hele resem voordelen dus als je out-of-the-box denkt. Ik kan me geen politiewerking meer voorstellen zonder camera’s. Wat mij betreft mogen alle blinde vlekken in de stad in de komende jaren gedekt worden.”  

Kan je enkele concrete voorbeelden geven van zaken waarbij de camerabeelden een sleutelrol gespeeld hebben?

“Een recent voorbeeld is van hoe een kleine groep politieagenten een groep van een 20-tal mensen kon verbaliseren en oppakken tijdens het samenscholingsverbod in de aanpak van de coronacrisis. Een buurtbewoner meldde ons telefonisch een geval van samenscholing. Vervolgens lokaliseerden de collega’s de bende via de camerabeelden en werkten een plan van aanpak uit om hen te omsingelen. Enkele mensen werden geverbaliseerd maar we pakten tevens een aantal geseinde verdachten op. Enkele jaren geleden was een exhibitionist aan het werk in de Stadstuin. Het betrof een gastarbeider die hier tijdelijk woonde en dus niet gekend in de buurt. Zijn daden zelf stonden niet op beeld, maar het feit dat hij net voor en na de feiten in beeld kwam, zorgde dat hij bekende bij confrontatie. Vorig jaar vonden we het huis van een grijpdief door beeldanalyse en nog identificeerden we een ontvoerder. Een ander voorbeeld is het sluikstorten. Terwijl er in 2010 nog 200 vaststellingen van sluikstorten werden opgemaakt, deden we vorig jaar slechts 40 vaststellingen. De camera’s leveren dus direct een afschrikeffect op en indirect bewijzen ze hun nut om bewijsmateriaal te verzamelen. Het is een kwestie van ze slim en op strategische plaatsen op te stellen.”  

Monitoren jullie de beelden constant?

“Neen. Wij zijn een kleine politiezone met een 60-tal politiemensen en een 15-tal ondersteunende personeelsmensen. We hebben niet de capaciteit om iemand constant de videowall te laten monitoren. Occasioneel, tijdens de weekends of tijdens evenementen zoals carnaval, stadsfestivals en betogingen, doen we dat wel. Vroeger moest je enorm veel mensen ter plekke inzetten om een goed zicht op het terrein te hebben. Terwijl je nu in twee muisklikken een fantastisch helikopterzicht hebt.”

Jullie werken sinds 2018 met het vernieuwd Video Management Systeem van Eocortex. Zijn jullie tevreden over dit systeem?

“Ja, zeker. Voor 2018 werkten wij om budgettaire redenen met de free software die bij de camera geleverd werd. Dat zou ik niet aanraden. RTS maakte ons echter attent op nieuwe VMS-software en stelde een programma op maat van onze stad voor. Wij zijn geen zone die zware gerechtelijke onderzoeken moet doen met veel big data. Dus rekening houdende met wat wij nodig hebben, stelde RTS een pakket samen. Mijn informaticastress rond het gebruik ervan, bleek ongegrond. Na een opleiding werken onze medewerkers er graag en goed mee. Het is zelfs heel aanstekelijk, de collega’s geven elkaar tips en tricks. Het systeem werkt intuïtief en is vrij eenvoudig.”

Voldoet de service van RTS aan jullie verwachtingen?

“Absoluut. Vooral de bereikbaarheid en interactie tussen de zaakvoerder en het technisch personeel zijn een grote troef.  Als we bellen of mailen, dan krijgen wij vrijwel direct een antwoord of wordt een interventie snel ingepland. RTS speelt kort op de bal. De klantenkennis van zaakvoerder Ronald is een enorme troef. De voorstellen worden gemaakt vanuit het perspectief van de klant. Hij denkt actief mee naar oplossingen en soms melden de RTS-service engineers  al een probleem alvorens wij het gezien hebben. Bovendien biedt de firma producten aan die we nergens anders vinden zoals bijv. het huren van bepaalde camera’s, eigen producten tegen het sluikstorten, … . Ik zou RTS omschrijven als een kleinschalige firma met de service van een grote speler.”

TEKST: EB 

Wil je hier meer over weten?

Heb je nog vragen of zijn er nog dingen onduidelijk? Neem gerust contact met ons op! 
Wij geven jou graag meer uitleg over onze producten. Samen zoeken we graag naar de beste oplossing voor jouw bedrijf. 

Neem contact op

Of bel voor een afspraak +32 57 20 80 83