Snel en efficiënt zoeken naar personen, wagens en beelden

RTS levert al  ruim 15 jaar service op de camera’s en intercoms in de ondergrondse parkings van de stad Gent. Het vernieuwend VMS systeem en de ANPR-camera's bieden hulp aan klanten in de parkeergarages en zijn bijzonder gebruiksvriendelijk voor de medewerkers van het bedrijf. Erwin Vanhoeijen, adjunct van de directie – Team parkeergebouwen, licht toe. 

Het stadsbestuur van Gent kwam bij RTS terecht toen hun toenmalige leverancier aangaf dat camerabewaking niet langer hun core-business was. Na marktonderzoek kwam RTS als beste aanbieder naar voren. Wat houdt zo'n onderhoudscontract precies in? 

“De digitale hoge resolutiecamera’s krijgen jaarlijks een volledige onderhouds- en reinigingsbeurt. Ook het correctief onderhoud is opgenomen in het contract. Voor het aangeboden systeem garandeert RTS gedurende 99% van de tijd de beschikbaarheid van de camera’s, beheersoftware en andere geleverde zaken. Dit wordt steeds correct nageleefd. De interventiesnelheid van RTS blijft een groot pluspunt. Problemen pakken zij zeer snel aan en lossen ze op. De korte communicatielijnen binnen het bedrijf zijn ongetwijfeld een meerwaarde.”

Het Mobiliteitsbedrijf van Gent besliste in 2017 om het verouderde digitale camerasysteem in 7 parkings te vernieuwen. In 2022 komen daar nog 2 parkeergebouwen bij. RTS kwam in de openbare procedure naar voren met hoogwaardige IP-camera’s met een performant VMS.

"De camera-apparatuur en -software is één van de belangrijkste technische hulpmiddelen. Een aantal parkings bewaken we vanop afstand. Aan de hand van de camerabeelden bieden bewakingsagenten hulp aan klanten. Een performant systeem garandeert de kwaliteit en veiligheid. Dankzij een strak plan waarin de rollen van de verschillende partijen werden vastgelegd, verliep de integratie vlekkeloos. Wij schakelen de camera’s o.a. in bij incidenten en ongevallen in de parkings. Op vraag van de politie slaan wij de beelden van dergelijke voorvallen op en bezorgen ze aan de ordediensten. De software laat het toe om op een snelle en efficiënte manier beelden, wagens, personen, … op te zoeken. De VMS is heel gebruiksvriendelijk. RTS zorgde voor een goede opleiding per specifieke gebruikersgroep. Op basis van de toegangs- en gebruiksrechten in de software gaf RTS een opleiding met bijhorende handleiding.” 

In de parkeergarages maakt het Mobiliteitsbedrijf gebruik van ANPR-camera's. Kan je enkele voorbeelden geven van situaties  waarin de beelden van de camera's nuttig waren? 

“Wij gebruiken de beelden van de ANPR-camera’s o.a. bij incidenten en schadedossiers: als we een nummerplaat in de software ingeven, vinden we heel snel alle beelden van een wagen terug binnen een bepaalde tijdspanne. Met de beelden sporen we tevens voertuigen op die op onrechtmatige manier de parking  verlaten (het zgn. bumperkleven) zodat we alsnog een retributie aan de bestuurder kunnen bezorgen. De camera’s zijn tevens een handig hulpmiddel om een voertuig te lokaliseren wanneer een verstrooide klant vergeten is waar hij/zijn de wagen parkeerde.”   

Intercomsysteem van de parkeergarages Gent

Een tiental jaar geleden vernieuwde de stad Gent het intercomsysteem van de parkeergarages. RTS sloot het nieuwe systeem aan op de telefooncentrale van de stad. De intercoms plaatsten we op strategische punten in de parkeergarage: aan de in- en uitritten, in de betaalautomaten, vlakbij de traphallen en in de parkeerruimte. Klanten gebruiken deze intercoms wanneer ze hulp nodig hebben bij het betalen of met het in- en uitrijden, maar ook bij noodgevallen in de parking.

Wat doet het public address (geluids)systeem in de parkeergarages van de stad Gent?

“Het Mobiliteitsbedrijf besteedt veel aandacht aan het veiligheidsgevoel van de klant in de parkeergarages. De bewaking ter plaatse speelt hierin een belangrijke rol, maar evenzeer een proper onderhouden parking en een aangenaam muziekje op de achtergrond. Het public address systeem is tevens gekoppeld aan de veiligheidsapparatuur (branddetectie, CO-detectie, LPG-detectie). In noodsituaties gaat een evacuatiealarm af en kunnen bezoekers de parking veilig verlaten. Gelukkig hadden we deze alarmberichten nog niet vaak nodig. We hopen dit ook in de toekomst te beperken tot het gebruik bij de evacuatieoefeningen.”

 

 

“De oplossingen die RTS aanbiedt, voldoen aan de eisen die het Mobiliteitsbedrijf vooropstelde in de bestekken en openbare procedures. RTS komt de afspraken tijdens de procedures en de uitvoering van de opdrachten na. De apparatuur en software voldoet aan de eisen en verwachtingen. De communicatie met de helpdesk verloopt zeer vlot: je wordt onmiddellijk geholpen met problemen of je wordt met de juiste persoon binnen het bedrijf in contact gebracht. Op basis van prijs/kwaliteit kwam RTS bij de openbare procedures die het Mobiliteitsbedrijf organiseerde steeds als beste uit de bus. RTS komt al ruim 15 jaar alle afspraken na. Wat hen tot een zeer betrouwbare en aangename partner maakt. De prijs/kwaliteit is ongetwijfeld een troef van het bedrijf, net zoals de snelle, efficiënte en persoonlijke aanpak.”

- Erwin Vanhoeijen, adjunct van de directie – Team parkeergebouwen